DLACZEGO NALEŻY PRZESTRZEGAĆ REGULAMINU?

Regulamin to zbiór obowiązków, nakazów, zakazów normujących zachowanie się. Regulaminy określają wewnętrzne zasady postępowania i życia organizacji, instytucji lub grup osobowych.
Do najbardziej znanych należą regulaminy wojskowe oraz regulaminy wewnętrzne instytucji państwowych i samorządowych. Przepisy te mają ułatwić, usprawnić funkcjonowanie a przy okazji strzec interesów, dobra obu.

Bardzo często jednak regulamin traktujemy jako ograniczenie naszej wolności. Co byłoby gdybyśmy znieśli wszystkie regulaminy? Odpowiada na to pytanie opowiadanie W. Hoffsummera pt.: „Wioska bez zasad”.

„Mieszkańcy wioski mieli już dość zasad i reguł. Wszystko było z góry narzucone: kiedy trzeba wstać, kiedy mieli iść do pracy, kiedy była niedziela, a kiedy dzień powszedni. Uczniom mówiono, kiedy ma się zaczynać szkoła, że muszą nosić przy sobie chusteczkę do nosa, a w domu myć zęby. Były odpowiednie przepisy, jak należy chodzić po ulicy, jak długo wolno wieczorem brać prysznic i kiedy grać na pianinie. Tych przepisów i nakazów było rzeczywiście bardzo dużo, dlatego też mieszkańcy postanowili: od dzisiejszego dnia nie obowiązują żadne reguły. To było piękne. Szkoła naturalnie natychmiast opustoszała, ponieważ dzieci poszły na basen. Dorośli wystawili stoły na ulicę, bo słońce tak pięknie świeciło. Chłopcy słuchali muzyki tak głośno, jak pozwoliły im na to możliwości i nie wyłączali jej przez dwadzieścia cztery godziny. Kiedy Piotrek wyszedł z wody nie znalazł swoich spodni, bowiem założył je Krzysztof.

- Nie ma już żadnych reguł! – zawołał i uciekł.

Magda znalazła w swoim pokoju małą Ewę z sąsiedztwa, która właśnie trzymała w ręce jej ulubioną lalkę.

- Co ty tutaj robisz? – zapytała zaskoczona.

- Nie ma już żadnych zasad – powiedziała, spakowała wszystkie lalki Magdy i poszła do domu.

- Byłem w szkole – powiedział Bartek.

- Nie okłamuj mnie – zdenerwował się tata.

- Ale przecież ja nie muszę mówić prawdy, bo nie ma już żadnych zasad.

Kiedy mieszkańcy wioski chcieli zasnąć, głośniki wciąż ryczały na cały regulator.  Wiele osób nie znalazło swoich pieniędzy na zwykłym miejscu. Dzieci zasypiały tam, gdzie właśnie ogarnęła je senność. Na ulicy trąbiły samochody, które najeżdżały na ustawione Tm stoły.

- Gdzie są dzieci?

- Gdzie są moje pieniądze?

- gdzie jest policja?

Jednak pod numerem telefonu, gdzie zwykle zgłasza się komisariat policji, nie było nikogo. Gdy nie ma już żadnych zasad, to nie potrzeba również nikogo, kto by je chronił. Jeszcze tej samej nocy rozległy się dzwony kościelne. Ludzie pospiesznie zebrali się na placu i ktoś zawołał:

- Tak nie możemy dłużej żyć!

- Nie, tak nie może już być! – odpowiedzieli wszyscy chórem.

- Musimy mieć znów zasady – stwierdzili pozostali i dlatego zaczęli ustanawiać nowe reguły: dzieci mają być posłuszne rodzicom. Rodzice mają kochać swoje dzieci. Nie wolno wyrządzać nikomu krzywdy. Nikt nie może odbierać innym ich własności. Trzeba mówić prawdę.

- Tak, takie reguły chcemy mieć – powiedzieli wszyscy i wrócili w spokoju do swoich czterech ścian.”

Wszystkie miejsca, których przebywamy mają swoje regulaminy. Poczynając od domu rodzinnego, gdzie rodzice mówią nam co możemy robić, a czego nam nie wolno. Kolejno w szkole, w pracy, instytucjach użyteczności publicznej, pensjonatach, muzeach, autobusach itd. znajdują się kodeksy, regulaminy, reguły. Wszystko po to, by zapewnić bezpieczeństwo i dbać o dobro wszystkich.

Dziecko w szkole spotyka się z różnorodnymi regulaminami. Jeśli w domu rodzinnym zostały wpojone podstawowe zasady zachowań łatwiej będzie mu wdrożyć wymagania postawione w szkolnych progach. Potrzebna jest w tej kwestii współpraca rodziców i nauczycieli.

Regulamin szkolny jest zbiorem postanowień oraz zasad funkcjonowania i użytkowania danej placówki. Jego przestrzeganie ma na celu zapewnić bezpieczeństwo, porządek, dyscyplinę i przyjemną atmosferę zarówno uczniom, nauczycielom, jak i wszystkim pracownikom szkoły, dlatego stosowanie się do zasad zawartych w regulaminie ma bardzo ważne znaczenie.

Prawa i obowiązki ucznia również regulują relacje uczeń – uczeń, uczeń pracownik szkoły.

Po za zasadami obowiązującymi w szkole i jej obrębie w dokumentach szkolnych znajdują się również regulaminy wycieczek szkolnych. Nauczyciel biorąc na siebie odpowiedzialność za powierzonych mu uczniów dyscyplinuje ich przepisami regulaminów. Bardzo ważną rolę wspierającą nauczyciela odgrywają tutaj rodzice, którzy mądrze wychowując swoje potomstwo dbają o nie ucząc szacunku
i respektowania obowiązujących zasad. Powinni także mieć zaufanie do nauczycieli, dla których bezpieczeństwo było, jest i będzie priorytetem. Zajmuje ono ważną pozycję w hierarchii potrzeb skonstruowanej przez amerykańskiego psychologa A. Maslowa. Umieszczone jest zaraz po zaspokojeniu potrzeb fizjologicznych. Odgrywa ono istotną rolę w życiu człowieka, wpływa na zachowania, postawy, sposób myślenia. Bez zapewnienia bezpieczeństwa, potrzeby niższego rzędu, nie jest możliwe osiągnięcie tych z wyższego.

Bezpieczeństwo jest też bardzo rozległą dyscypliną, rozciąga się przecież na bezpieczeństwo wewnętrzne rozumiane jako brak poczucia zagrożenia i bezpieczeństwo zewnętrzne. Kwestie bezpieczeństwa rozstrzyga obowiązujące prawo, ale bezpieczna szkoła to nie tylko paragrafy, procedury, regulaminy, ale również kreowanie bezpiecznego środowiska poprzez kształtowanie pozytywnego klimatu szkoły. W budowanie bezpiecznego środowiska wpisują się zadania szkoły
w zakresie kształtowania pozytywnego kontekstu uczenia się
i odpowiednich warunków organizacyjno ‐instytucjonalnych.

Wśród aktów prawnych z uwagą należy analizować i wdrażać zapisy Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Poruszone w nim zagadnienia odnoszą się do planowania i prawidłowego prowadzenia ewakuacji, właściwego oświetlenia, ogrzewania, wentylacji.

Rodzice posyłając dziecko do szkoły powinni obdarzać jej pracowników zaufaniem, ponieważ przyświeca jednym i drugim ten sam cel – dobro dziecka.

Podsumowując regulaminy, reguły, zasady powinny być respektowane dla dobra wszystkich. Regulaminy szkolne nakładają na uczniów obowiązki, ale tym samym pozwalają nauczycielowi dbać
o bezpieczeństwo i eliminować zachowania negatywne.

 

Oprac. B. Tarnawska

Opublikowano: 08 czerwca 2015 21:14

Kategoria: Strefa rodzica

Wyświetleń: 3657

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa nr 2 im. Królowej Jadwigi w Sulejowie

Realizacja: Superszkolna.pl

  • KALENDARIUM SZKOŁY W ROKU SZKOLNYM 2023/2024 / KONSULTACJE DLA RODZICÓW - ZAKŁADKA STREFA RODZICA